Probiotica

Iedereen zal ooit wel een keer in zijn leven probiotica moeten innemen of heeft dat al eens moeten doen. Maar waarom eigenlijk? Wat is het nut ervan? Wat doet het? Wat heeft het te maken met antibiotica of zelfs prebiotica? Waar moet je op letten als je probiotica wil kopen en wil gebruiken? Op deze pagina zullen al deze vragen, en hopelijk nog andere waar je mee zit beantwoord worden.

Probiotica

Wat is probiotica?

Het woord “probiotica” is een samenstelling van de Griekse woorden “pro” en “bios” die respectievelijk “voor” en “leven” betekenen. Uit de naam kunnen we dus al afleiden dat het gunstig is voor het leven, voor de organismen die in ons lichaam leven.

Officieel luidt de definitie van probiotica als volgt: “probiotica zijn levende micro-organismen die, wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden ingenomen, een gezondheidsbevorderend effect hebben.” [bron]

Probiotica zijn dus levende bacteriën. Deze bacteriën zijn de goede bacteriën die normaal in je darmen zouden moeten zitten. Omdat er miljoenen en miljarden bacteriën in je darmen zitten, moeten er dan ook miljoenen in een capsule zitten, anders is het dweilen met de kraan open. Je hebt verschillende stammen, soorten en geslachten probiotica. Bij het ene merk zit er 1 stam van bacteriën in, bij de ander 3, 6 of meer. Hier bestaat dan ook veel verschil in in werking. Het hangt af van welke stam(men) in de capsule zit(ten).

Let wel op, probiotica is geen geneesmiddel en contacteer altijd eerst uw arts als u behoort tot een kwetsbare groep zoals zwangere vrouwen, zuigelingen en mensen met een sterk verminderde werking van het immuunsysteem of ernstige darmziektes.

Waarom probiotica nemen?

Probiotica zorgt ervoor dat er weer een evenwicht komt tussen de goede en de slechte bacteriën in je darmen. Een onevenwicht tussen goede en slechte bacteriën in je darmen kan vele gevolgen geven. Denk maar aan diarree, reizigersdiarree of constipatie. Of ook een candida-overgroei / gisting. Zeker in deze tijden waar overal suikers en varianten toegevoegd worden aan de meest absurde voedingsmiddelen is een candida-overgroei dagelijkse kost. Deze bacterie voedt zich namelijk met suikers en varianten ervan. Hoe meer van deze kerels, hoe minder van de gunstige bacteriën. Met een candida-overgroei zijn vele klachten verbonden, een snelle zoektocht op het internet zal je daar wijzer over maken.

Als je een antibioticakuur hebt moeten volgen, dan zijn natuurlijk ook de goede bacteriën verzwakt, want antibiotica maakt geen onderscheid tussen ‘goede’ of ‘slechte’. Om deze goede bacteriën een handje te helpen om terug op krachten te komen, dus om hun aantal terug te laten stijgen tot een normaal niveau, is het aangewezen om probiotica te nemen.

Active Pro-B

Wat is het nut van probiotica?

Ondertussen is het al lang bewezen dat gezonde darmen een must zijn voor een goede gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Je gezondheid hangt voor een groot deel af van de gezondheid van je darmen. Als daar iets mis is, ben je vatbaarder voor ziektes en kwaaltjes.

De bacteriën in je darmen zorgen namelijk voor een goede spijsvertering. Als je spijsvertering niet naar behoren werkt, kan je lichaam ook niet goed functioneren. Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig voor alle vitale functies. Je lichaam haalt de voedingsstoffen van het voedsel dat je eet, via de darmen, waar de bacteriën helpen om de voedingsstoffen eruit te halen en door de darmwand in de bloedsomloop te brengen. Wanneer de (goede) bacteriën dit niet meer naar behoren kunnen doen, omdat ze met te weinig zijn, haal je dus minder uit wat je eet, waardoor je meer zult moeten eten, of waar je van zal afvallen, ziek van kan worden, …

Daarnaast zijn er ook stoffen die je lichaam niet nodig heeft, die moeten dus uit het lichaam worden verwijderd via de stoelgang. Dit doen ze door de onverteerde voedselresten zelf te verteren en om te zetten in stoffen die de bewegingen van de darmen stimuleren, ook wel de peristaltische bewegingen genoemd. Ook hier zorgen de goede bacteriën voor. Dus voor een goede stoelgang is het ook belangrijk om gezonde darmen te hebben.

Ook zit de basis van je immuunsysteem in je darmen. Maar liefst 70% van je immuuncellen bevinden zich daar. Hoe beter je immuunsysteem, hoe minder ziek je zult worden, dus draag zorg voor je darmen! Toch moet je beseffen dat alleen probiotica niet volstaat. Zolang je niet gezond eet, voldoende water drinkt en beweegt, zal probiotica niet genoeg effect hebben. Probiotica is dus maar een deel van de oplossing, de rest heb je zelf in de hand.

Hoe kan je nog weten of je darmflora verstoord is?

  1. stinkende adem
  2. opgeblazen gevoel
  3. krampen
  4. buikpijn

Wat doet probiotica?

Zoals het reeds duidelijk moge zijn, herstelt probiotica de balans van goede bacteriën in je darmen. Onrechtstreeks zorgt probiotica voor vele gezondheidsvoordelen, zoals een beter immuunsysteem, een betere gezondheid, een betere stoelgang, … Er zijn waarschijnlijk nog vele andere onrechtstreekse gevolgen van een goede darmflora waar de wetenschap nog niet uit is.

Probiotica vs antibiotica vs prebiotica

Antibiotica is het tegenovergestelde van probiotica. Het gaat bacteriën tegen, vandaar ook de “anti”. Antibiotica kent niet het verschil tussen de goede en de slechte bacteriën, dus gaan de goeden ook eronder door. Daarvoor is er dan probiotica, om de goede bacteriën weer te ondersteunen na de antibioticakuur.

Vervolgens is er nog prebiotica. Een term die je misschien nog niet veel gehoord hebt of zelfs nog nooit bent tegengekomen. Prebiotica zorgt ervoor dat er een gunstig klimaat wordt verkregen in de darmen, alvorens probiotica wordt genomen. Door dit gunstige klimaat te creëren, kan de probiotica beter zijn werk doen. Prebiotica bevordert bijvoorbeeld de groei van een aantal bacteriesoorten. Ook kan het het metabolisme in de darm verbeteren doordat het de stofwisseling aanpakt. Dit gebeurt dan voornamelijk door de fermentatie van koolhydraten te stimuleren, ten koste van de fermentatie van eiwitten. Fermentatie van koolhydraten zorgt voor neutrale of gezonde stoffen voor het lichaam terwijl fermentatie van eiwitten voornamelijk schadelijke stoffen teweegbrengt. [bron] Het is dan ook afgeraden om een proteïnen dieet aan te gaan. Aloë vera gel is bijvoorbeeld een uitstekende prebiotica.

Forever Active Probiotic

Waar let ik op bij probiotica?

Een probioticacapsule moet voldoende bacteriestammen bevatten met een minimum aantal bacteriën per stam. De capsule mag pas opengaan in de darm omdat de bacteriën niet tegen maagzuur bestand zijn. Als de capsule te vroeg verteert, dan kunnen de bacteriën hun werk niet doen, dat is zonde van de levende organismen en van het geld.

Soms bevat een product verkeerde namen, of zelfs fantasienamen om geloofwaardig over te komen. In sommige gevallen kunnen er ook gewoon geen levende organismen inzitten. Om hier controle op uit te oefenen, bestaat er het label van de European Scientific League for Probiotics. Als een product dit label draagt, dan ben je zeker dat het betrouwbaar is.

Kijk op de verpakking of erop staat welke stammen erin zitten, of ze levend zijn en wat ze precies doen. Als een probioticum dit alles meedeelt, dan zit je goed. Kijk ook op de website van de producenten, want dan kan je meestal studies terugvinden die werden gevoerd naar de specifieke bacterie en haar effecten. Let hierbij ook op dat de naam van het product helemaal hetzelfde is als die in de studies, omdat er vaak namen terugkomen in stammen, soorten en geslachten en daar misbruik van kan worden gemaakt. Kijk dus minutieus na of de hele naam, van zowel de stam, soort en het geslacht 100% overeenkomt. Beter nog is als er ook een stamnummer van de bacterie vermeld wordt.

[Bron 1; bron 2]

Je hoeft niet bang te zijn dat je een overdosis neemt, omdat je het ook niet echt kunt.

Wat na probiotica?

Wanneer je stopt met een probioticakuur eet je best zo gezond en evenwichtig mogelijk. Anders ga je de werking van probiotica weer teniet doen en kan het spelletje terug van voor af aan beginnen.

Waar probiotica kopen?

Veel liefs,
JP

Forever Active Pro B with pill

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: