Voedingssupplementen – algemeen

Voedingssupplementen zijn alom tegenwoordig. Stap een winkel binnen en ze smijten het bij wijze van spreken naar je hoofd. Het lijkt wel of er steeds meer voedingssupplementen bijkomen. Dan rijst de vraag of we die wel allemaal nodig hebben, of straffer nog: hebben we voedingssupplementen überhaupt nodig?

Tekorten

Ongezond eten

Tenzij je heel strikt bent ivm met wat je eet, eten we allemaal wel eens ongezonde zaken: fastfood, blikvoeding, kant-en-klare maaltijden, …  De ene persoon eet hier meer van dan de ander. Uiteraard zitten hier niet veel voedingsstoffen in, dus hoe meer je dieet bestaat uit deze zaken, hoe meer je lichaam snakt naar vitamines, mineralen, aminozuren, … Ons lichaam laat ons dat merken door middel van ons ‘goestingeskes’ te geven. Helaas interpreteren we deze hongertjes vaak verkeerd: we grijpen dan naar waren die evenmin echte voedingsstoffen bevatten (koekjes, snoep, chips, …) dus is het probleem nog steeds niet opgelost. Op langere termijn heeft dit een impact op onze gezondheid. We voelen ons niet vitaal en we zien er ook niet altijd even gezond uit.

Gezond eten, maar…

Normaal eet je toch nog ‘voldoende’ gezond voedsel, maar dit is helaas niet meer echt voldoende deze tijd. Ook al eet je alleen maar gezond, dan nog zullen je niveau’s van vitaminen, mineralen, aminozuren, … niet optimaal zijn. Dit komt doordat de voeding van deze tijd minder voedingsstoffen bevat dan zo’n 30 jaar geleden. De grond waarop het geteeld wordt is namelijk armer geworden tegenover toen. Door het intensief cultiveren ervan, putten we ze uit. Een andere oorzaak is ook dat bepaalde voedingsstoffen temperatuurgevoelig zijn, zoals vitamine C. Zo gaat een groot deel, tot zelfs alles ervan verloren tijdens het koken of het bakken.

Hoe tekorten bijvullen?

We kunnen onmogelijk meer beginnen eten om toch maar aan onze dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan vitaminen, mineralen en aminozuren te komen. Of dat nu met gezond, natuurlijk voedsel is of met bewerkte voedingsmiddelen. De – op dit moment – enige oplossing is om supplementen te nemen voor de zaken waar je een tekort voor hebt. Hier in België bijvoorbeeld kampt iedereen met een chronisch vitamine D tekort, zeker in de winter. Dus moeten de meeste Belgen vitamine D kopen in de apotheker om dat laag niveau weer op te krikken. De impact van tekorten (en ook te veel aan bepaalde vitamines en dergelijke meer) is iets voor op een andere pagina (of aparte pagina’s per vitamine, mineraal etc).

Dus gelukkig zijn er hiervoor supplementen die je kan kopen in de winkel, drogist en bij de apotheker. In deze online wereld vind je ze natuurlijk ook online, al moet je daar wel op je hoede zijn (ook in de winkels trouwens)!

Prijzen en kwaliteit

Een duur supplement garandeert nog geen kwaliteit, maar een spotgoedkoop supplement kan haast onmogelijk kwaliteitsvol zijn. Het is dan meestal een synthetische vorm (ons lichaam functioneert eigenlijk alleen het beste met de natuurlijke vorm!), heeft niet de juiste concentratie / hoeveelheid / … per portie of per dag, … Sommige vitaminen / mineralen / aminozuren zou je in feite samen moeten nemen, in een bepaalde hoeveelheid en verhouding t.o.v. elkaar, maar dat zeggen ze er niet bij. Zo zitten er misschien ook maar 2 van de 3 in de tablet/capsule, of is de verhouding niet juist (wist je dat je voor vitamine D3 ook een bepaalde hoeveelheid calcium en magnesium moet innemen of al hebben in je lichaam?) , … Als je niet zelf je onderzoek doet, weet je dat als leek uiteraard niet, maar eens je je wat verdiept in het menselijk lichaam, het metabolisme, de mechanismes, etc, kom je heel wat te weten wat je gezondheid ten positieve kan beïnvloeden als je die kennis ook begint toe te passen.

Later meer info op deze pagina!

Enkele maanden geleden las ik een interessant magazine met een artikel over supplementen en daar heb ik enorm veel van opgestoken. Ik wilde deze pagina pas beginnen schrijven eens ik genoeg extra info had vergaard zodat ik alles samen kon voegen op deze pagina, maar wegens vroegtijdige interesse (zag ik in de statistieken van deze blog), heb ik besloten toch al iets te schrijven, ook al is het bijlange na nog niet compleet. Hier komt zeker en vast nog veel meer informatie te staan, dus kom binnen enkele maanden nog eens terug (helaas kan ik niet voorspellen wanneer ik tijd ga vinden voor extra opzoekingswerk, het verwerken van de info, het samenvoegen en structureren ervan, dus please bear with me).

Verschil supplementen onder ‘Divers’ en ‘Forever’?

In deze sectie (onder ‘Divers’ dus) en ondergeschikte pagina’s ga ik het algemeen houden over de vitamines, supplementen en aminozuren. Bij de sectie ‘voedingssupplementen’ onder Forever plaats ik uiteraard de info over Forever supplementen. Je kan daar ook alvast een kijkje nemen voor ook algemene informatie over bijvoorbeeld vitamine C. Ook daar onder Forever komt later nog veel meer onder te staan en niet alleen over de supplementen.

Veel liefs,
JP

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: